Šta je bezbednosni element?

Bezbednosni element za fiskalnu kasu, odnosno fiskalni uređaj, može biti softverska ili hardverska komponenta koja je izdata posebno za vaše poslovne prostorije. Služi za potpisivanje fiskalnih računa i za potvrdu identiteta prilikom razmene podataka sa Poreskom upravom.


Ukoliko se račun izda bez ovog elementa, ne smatra se fiskalnim računom, te je ovo obavezan element fiskalizacije. On takođe obezbeđuje zaštitu i bezbedan prenos podataka između vas i Poreske uprave.
 

Kako se dobija bezbednosni element?

Postupak izdavanja bezbednosnog elementa je relativno jednostavan, a zahtev se podnosi elektronski na portalu Poreske uprave u okviru ESF, odnosno Elektronskog servisa za fiskalizaciju.


Za podnošenje ovog zahteva važno je da se prethodno podnese Prijava sa podacima za generisanje jedinstvene oznake poslovnog prostora i poslovne prostorije (PGJO).
Prilikom podnošenja zahteva unose se   podaci o poslovnom prostoru, kao I podaci osobe koja će se javiti u nadležnu filijalu Poreske uprave za preuzimanje bezbednosnog elementa.


Bezbednosni element za fiskalnu kasu može biti u formi pametne kartice koja može biti pune veličine, odnosno kao kreditna kartica, ili veličine kao SIM kartica. U zavisnosti od toga kakav format je pogodan za fiskalni uređaj koji koristite, potrebno je da prilikom prijave označite odgovarajući.


Takođe je moguće da bezbednosni element dobijete u obliku zaštićenog fajla koji ćete preuzeti elektronski, pa možete odabrati i ovu opciju ukoliko je pogodna za vas.
Prilikom popunjavanja zahteva, moguće je popuniti za više bezbednosnih elemenata odjednom.

 

Po podnošenju prijave, Poreska uprava u roku od sedam dana generiše bezbednosni element ili više njih, obaveštava vas o mogućnosti preuzimanja i izdaje ih uz obaveznu potvrdu o preuzimanju.


Obaveštenje o preuzimanju bezbednosnog elementa dobićete u svom poreskom sandučetu, a sam element možete preuzeti u Poreskoj upravi, na šalteru Moj poreznik.


Ako je bezbednosni element u obliku fajla, dostavlja se direktno u poresko sanduče sa detaljnim instrukcijama za preuzimanje.


 

Bezbednosni sertifikat ima određeni rok trajanja koji može biti najmanje godinu, a najviše četiri godine. Nakon isteka ovog perioda, bezbednosni element se više ne može koristiti.


Zahtev za izdavanje novog potrebno je podneti u roku od 30 dana pre isteka trenutno važećeg.


Kako se bezbednosni element izdaje za konkretan poslovni prostor, kod promena adrese poslovnog prostora, ovo treba imati u vidu.


U slučaju krađe, gubitka ili oštećenja bezbednosnog elementa usled više sile ili na drugi način, važno je da se u roku od tri dana javite Poreskoj upravi radi deaktivacije istog. Ovo obaveštenje takođe dostavljate elektronskim putem, preko portala Poreske uprave.